زمان تعویض تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم به دلیل اینکه بخش بسیار مهمی از خودرو است، اهمیت زیادی دارد. تسمه با سایر قسمت‌ها متفاوت است؛ زیرا نیاز به مراقبت ویژه دارد. اگر تسمه تایم پاره شود آسیب زیادی به خودرو وارد می‌کند؛ بنابراین بسیار مهم است که به‌خوبی از آن مراقبت کنید و در صورت نیاز آن را جایگزین کنید.

تسمه تایم مانند یک نوار لاستیکی با دندانه‌های کوچک روی آن است و روی چند چرخ مخصوص در موتور ماشین می‌رود. اندازه و شکل تسمه به نوع خودرو بستگی دارد. با ما در این مقاله همراه باشید تا درباره زمان تعویض تسمه تایم به طور مفصل صحبت کنیم.

چرا توجه به زمان تعویض تسمه تایم مهم است؟

تسمه تایم یک قطعه واقعاً مهم در داخل موتور خودرو است. آن‌قدر مهم است که اگر آنجا نباشد یا خراب باشد، ماشین استارت نمی‌خورد و حرکت نمی‌کند. یکی از کارهای اصلی آن اطمینان از حرکت قطعات موتور در زمان‌های مناسب است و این کار را با حرکت‌دادن میل‌سوپاپ برای هر بار حرکت میل‌لنگ انجام می‌دهد.

عدم توجه به زمان تعویض تسمه تایم ممکن است منجر به شکستگی شود و هزینه‌های زیادی برای شما به همراه داشته باشد. هنگامی که تسمه تایم می‌شکند، می‌تواند مشکلات بزرگی برای میل‌سوپاپ ایجاد کند. تسمه تایم به میل‌لنگ و میل‌سوپاپ کمک می‌کند تا به‌خوبی با هم همکاری کنند، بنابراین در صورت شکستن، این قطعات مهم می‌توانند به یکدیگر برخورد کنند و باعث آسیب شوند.

بیشتر بخوانید: تسمه دینام

بهترین زمان تعویض تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم در خودرو به میزان کارکرد خودرو بستگی دارد. همیشه برای هر ماشینی یکسان نیست، اما وقتی ماشین 60 هزار کیلومتر را طی کرده باشد، بهتر است یک تسمه تایم جدید تهیه کنید.

مهم نیست که خودرو چقدر مسافت را پیموده است، بلکه مدت زمانی که از ساخت تسمه تایم گذشته است،  مهم است. حتی اگر خودرو زیاد رانده نشده باشد، تسمه تایم ممکن است کهنه شود و نیاز به تعویض داشته باشد. معمولاً تسمه تایم می‌تواند 3 تا 5 سال از زمان ساخت آن دوام بیاورد.

بنابراین، زمانی که نیاز به تعویض قطعه‌ای به نام تسمه تایم در خودروی خود دارید، باید به این فکر کنید که خودرو چند کیلومتر را طی کرده و مدت‌زمان استفاده از تسمه را طی کرده است یا خیر؛ اما گاهی اوقات باید زودتر از زمانی که سازنده خودرو گفته است تسمه تایم را تعویض کنید.

بهترین زمان تعویص تسمه تایم

تشخیص زمان تعویض تسمه تایم

علائمی وجود دارد که می‌تواند به شما بگوید که آیا تسمه تایم پاره شده است و زمان تعویض آن فرارسیده است یا خیر که در ادامه این علائم را برای شما ذکر می‌کنیم:

1:  یکی از نشانه ها این است که اگر دیدید دود بیشتری از اگزوز خودرو خارج می شود؛  این بدان معنی است که موتور به درستی کار نمی کند و ممکن است تسمه تایم باعث ایجاد مشکل شده باشد.

2: علامت دیگر این است که وقتی می خواهید آن را روشن کنید، ماشین روشن نمی شود. این می تواند به این معنی باشد که تسمه تایم به درستی کار نمی کند.

3: علامت دیگر این است که در هنگام رانندگی موتور خوب کار نمی کند، برای مثال، ممکن است موتور ضعیف‌تر احساس شود و آنطور که باید سریع حرکت نکند که یعنی تسمه تایم کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد.

4: زمانی که ماشین در هنگام رانندگی آرام کار نمی کند یکی دیگر از نشانه‌های زمان تعویض تسمه تایم است. به عنوان مثال، ممکن است موتور قدرت کافی نداشته باشد و خودرو احساس کند که در حال لیز خوردن است، به این معنی که موتور به خوبی کار نمی کند.

پراید  هر 100 هزار کیلومتر
پژو 405 هر 70 هزار کیلومتر
پژو 206 حدود 60 الی 70 هزار کیلومتر
ال 90 هر 40 هزار کیلومتر
زانتیا هر 65 هزار کیلومتر
ریو هر 65 هزار کیلومتر
مگان هر 60 هزار کیلومتر

نکته: هر زمان که تسمه تایم را عوض می‌کنیم، مهم است که بلبرینگ تایم را نیز بررسی کنیم. اگر بلبرینگ به‌درستی کار نمی‌کند، باید آن را هم تعویض کنیم.

علائم زمان تعویض تسمه تایم

بیشتر بخوانید: واتر پمپ

سخن آخر

این واقعاً مهم است که بدانید زمان تعویض تسمه تایم خودرو کی است. همچنین بهتر است تسمه دینام را هم‌زمان تعویض کنید تا از مشکلات بزرگ جلوگیری کنید. این موضوع فقط بستگی به مسافتی که ماشین پیموده است ندارد، بلکه مدت‌زمان استفاده از تسمه‌ها نیز مهم است. به طور متوسط ​​یک تسمه تایم حدود 3 تا 5 سال دوام می‌آورد. حتی می‌توانید با تماشای ویدئوهای ساخته شده توسط مکانیک خودرو یاد بگیرید که چگونه تسمه تایم را خودتان عوض کنید.

سؤالات متداول

  • آیا زمان تعویض تسمه تایم به مسافت طی شده توسط خودرو بستگی دارد؟ خیر  مسافتی که خودرو طی کرده است به زمان تعویض تسمه تایم خودرو بستگی ندارد. شما باید به زمان انقضای تسمه تایم برای تعویض توجه کنید.
  • آیا روغنی بودن تسمه بر زمان تعویض تسمه تایم تأثیر می‌گذارد؟ بله،  در این موقعیت حتماً باید آن را عوض کنید؛ زیرا اگر برای تمییز کردن آن از بنزین استفاده کنید ممکن است منجر به پارگی شود.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *