علائم خرابی دسته موتور

علائم خرابی دسته موتور؛ 6 علامت هشداردهنده

علائم خرابی دسته موتور خودرو یکی از نکاتی است که در برخورد با دسته موتور باید در نظر داشت. پارگی در دسته موتور لاستیکی نشان دهنده خرابی آن و همچنین افزایش لرزش در حین کار است. علائم مشابهی از جمله عملکرد غیرعادی و لرزش در کابین خودرو  را می‌توان در دسته‌موتورهای روغنی نیز مشاهده کرد. نشت روغن نیز نشانه واضحی از خرابی  دسته موتور هیدرولیک است. هنگامی که دسته موتور از کار می‌افتد، بیشترین ارتعاشات در اطراف موتور خواهد بود.

موتور و گیربکس به هم متصل هستند و حرکت گیربکس باعث لرزش موتور می‌شود. برای جلوگیری از تکان و لرزش بیش از حد در خودرو، بخشی به نام دسته موتور وجود دارد که موتور را در جای خود نگه می‌دارد. در این مقاله درباره علائم خرابی دسته موتور خودرو صحبت می‌کنیم.

علائم خرابی دسته موتور خودرو چیست؟

علائم خرابی دسته موتور چیست

دسته موتور یکی از اجزای حیاتی خودرو است، زیرا به‌عنوان تکیه‌گاه بین موتور و شاسی عمل می‌کند تا پایداری خودرو را تضمین کند. هدف اصلی آن تحمل وزن مجموعه موتور و دسته گیربکس است. مهم است که رانندگان از علائم خرابی دسته موتور و دلایلی که می‌تواند باعث آن شود آگاه باشند، زیرا این خرابی می‌تواند منجر به آسیب قابل‌توجهی به موتور و سایر اجزای خودرو شود. این آگاهی برای جلوگیری از مشکلات بعدی خودرو ضروری است. در ادامه به بررسی مهم‌ترین علائم خرابی دسته موتور می‌پردازیم.

1. لرزش زیاد

دسته  موتور وظیفه ایمن نگه داشتن موتور در جای خود را بر عهده دارد. لرزش بیش از حد، نشانه اولیه خرابی دسته موتور است. اگر پایه موتور به درستی کار نکند، می‌تواند باعث شود تا لرزش و صدا موتور از شاسی به کابین منتقل شود.

بنابراین اگر پس از استارت‌زدن خودرو لرزش بیش از حد یا صدای بلندی شنیده شود، احتمالاً به دلیل مشکل در دسته موتور است که ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. دسته موتورهای آسیب‌دیده نمی‌توانند از لرزش خودرو جلوگیری کنند که منجر به صدای بلندتر موتور می‌شود. در صورت عدم کنترل، این ارتعاشات در نهایت می‌تواند به موتور آسیب برساند.

2. صدای کوبش یا ضربه اضافی

اگر دسته موتور فرسوده یا آسیب دیده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد، معمولاً با یک حرکت ناگهانی و شدید هنگام تعویض دنده مشخص می شود. این احساس لرزش معمولاً زمانی که شتاب می‌گیرید، می‌پیچید یا سریع ترمز می‌کنید بیشتر محسوس است.

3. شیلنگ های شکسته تسمه یا رادیاتور

بررسی تسمه ها و شیلنگ های وسیله نقلیه شما بسیار مهم است، زیرا شکستگی دسته موتور به خصوص در هنگام رانندگی با سرعت بالا می‌تواند به آنها آسیب برساند. ( تسمه دینام )

4. کجی دسته موتور

دسته‌های موتور در خودروی شما نقش مهمی در تنظیم صحیح موتور دارند. اگر متوجه شدید که موتور شما به یک طرف متمایل شده است، می تواند به این معنی باشد که دسته‌های موتور آسیب‌دیده‌اند. چک کردن منظم زیر کاپوت می‌تواند به شما در جلوگیری از هر گونه مشکل کمک کند و در زمان و هزینه شما صرفه‌جویی کند.

5. پوسیدگی

دسته موتور نیز مانند سایر قطعات، عمر محدودی دارد و ممکن است به ‌مرورزمان فرسوده  شود یا آسیب ببیند. هر گونه نشانه‌ای از خوردگی، ترک یا تاب برداشتن در این قطعه نشان می‌دهد که باید به زودی تعویض شود. علاوه بر این، اگر قطعات لاستیکی پایه موتور ترک خورده یا پوسته پوسته شده اند، توصیه می‌شود دسته موتور را سریعاً تعویض کنید.

6. آسیب زدن موتور

هنگامی که دسته موتور به طور کامل از موتور جدا می شود، پشتیبانی خود را از دست می دهد. در نتیجه موتور به سمت دیگر حرکت می کند و موقعیت خود را تغییر می‌دهد. این نه‌تنها به موتور آسیب می‌زند، بلکه شما و دیگران را با تکان شدید موتور و آسیب احتمالی اجزای آن در معرض خطر قرار می‌دهد. مهم است که وسیله نقلیه خود را به‌درستی چک  کنید تا از چنین موقعیت‌های خطرناکی جلوگیری کنید.

سایر علائم خرابی دسته موتور

سایر علائم خرابی دسته موتور شامل موارد زیر می‌شود:

نشانه واضحی از خرابی دسته موتور متصل به گیربکس زمانی است که تعویض دنده به درستی کار نمی کند.

حرکت موتور به سطح پایین‌تر از قبل ممکن است نشان دهنده این باشد که یکی از دسته موتورها به درستی کار نمی‌کند.

خرابی دسته موتور ممکن است زمانی رخ دهد که فشار بیش از حد به موتور وارد شود.

اگر این قطعات قبل از 5 تا 7 سال از کار بیفتند، نشان دهنده این است که عادات غلط رانندگی فشار زیادی بر آنها وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: سنسور abs

سخن آخر

با توجه به موارد گفته شده درباره علائم خرابی دسته موتور؛ توصیه می شود برای شناسایی و رفع هرگونه مشکل به طور مرتب وضعیت دسته موتور خودرو را زیر نظر داشته باشید. اگرچه دسته‌موتورهای خودرو معمولاً بادوام هستند و حتی اگر با مشکلاتی مواجه شوند هنوز هم می‌توانند تا حدی کار کنند، اما توصیه می‌شود هر مشکلی را به‌سرعت برطرف کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *