تسمه تایم

بعضی از افراد به دلیل صرفه جویی در هزینه ها از کنار سرویس های دوره ای به راحتی می گذرند . یا اینکه این مسئله ای به این مهمی را دیرتر از موعد انجام می دهند . این افراد از عواقب به موقع تعویض نکردن تسمه تایم بی اطلاع هستند . یکی از عواقب عوض نکردن تسمه تایم این می باشد که عمر خودرو را کوتاه می کند و باید زودتر از موعد عمر  خودرو آن را عوض  کرد .

تسمه تایم

تسمه تایم

نگهداری خودرو اساسی ترین نقش را در طول عمر این وسیله و هزینه هایی برای مالک دارد . تسمه تایمینگ قطعه ای است که مسئولیت هماهنگ کردن حرکت میل لنگ با میل سوپاپ را دارد . مسئولیت میل سوپاپ همچنین باز و بسته کرن سوپاپ ها در زمان مناسب می باشد . جای دهی میل سوپاپ ها در خودروهای گوناگون متغیر می باشد .

شعبه مرکزی لوازم یدکی جک واقع در تهران تمامی لوازم یدکی خودرو های جک را با بهترین کیفیت و بهترین قیمت به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد . شما می توانید جهت اطلاع از قیمت ها با شماره های 021-33933420- 021-33960523- تماس حاصل نمائید .

مسئولیت تسمه تایم خودرو

DOHC به موتورهایی گفته می شود که دو میل سوپاپ در سر سیلندر دارند ، یک میل سوپاپ جهت سوپاپ های دودی و یکی برای سوپاپ های هوا.ولی میل سوپاپ ها باید از جایی نیرو بگیرند تا بتواند عمل چرخش را انجام دهند و سوپاپ بتواند حرکت کند .

برای  این مسئله  باید این موضوع را در نظر گرفت که منبع حرکت و نیروی بیشتر اجزای مکانیکی موتور میل لنگ می باشد . ولی میل لنگ در بخش پایینی موتور قرار می گیرد و میل سوپاپ ها در بخش فوقانی و در سر سیلندر جای دارد

چگونه نیرو از بخش تحتانی به قسمت بالا و میل سوپاپ ها انتقال می یابد

سرپولی میل لنگ یک چرخ دنده اتصال پیدا کرده که قابلیت این را دارد که یک تسمه دنده دار در آن قرار گیرد . میل سوپاپ ها همچنین چرخ دنده را دارند اما با قطر بیشتر و سایز بزرگ تری . جهت ارتباط بین این دو چرخ دنده از یک تسمه دنده دار استفاده می شود که وظیفه انتقال  نیرو را از میل لنگ به میل سوپاپ ها دارد . این تسمه دنده دار انتخاب شده است که جزئی ترین خطا و مشکلی رخ ندهد.

اگر چه تایم موتور بهم بریزد سوپاپ ها در زمان دقیقی باز یا بسته نمی شوند . این موضوع موجب می شود اختلال حادی در کار موتور و برخورد سوپاپ ها و کج شدن آن ها و صدمه دیدن پیستون می شود .
اگرچه همچین اتفاقی بیفتد صدمه بسیار زیادی به موتور وارد می شود امکان دارد پیستون بشکند و سوپاپ ها از بین بروند . در یک همچین مواقعی موتور تحت هیچ شرایطی روشن نمی شود و خودرو می بایست بکسل شود . چرخ دنده میل سوپاپ دو برابر چرخ دنده میل لنگ می باشد .
یعنی اگر میل لنگ 180 درجه چرخش داشته باشد میل سوپاپ 90 درجه می چرخد . در موتورهای چهار زمانه هر دو دور میل لنگ یک بادکار یا همان انفجار داخل سیلندر اتفاق می افتد . به همین علت میل سوپاپ نصف میل لنگ دور می زند تسمه تایم یا تسمه زمان بندی در تمامی خودروها وجو ندارد و در بعضی از سیستم ها مسئولیت این تسمه را زنجیر یا چرخ دنده انجام میدهد .
مزیت هایی که تسمه تایم دارد از دیگر سیستم های خودرو بیشتر می باشد . به همین علت استفاده از آن شیوع بیشتری را دارد . اما این قطعه هم درست مانند دیگر قطعات عمر خوبی دارند . تسمه تایم می بایست در زمان مشخصی یعنی هر 600000 کیلومتر تعویض شوند .

برای اینکه موتور خودرو آسیبی نبیند توصیه می شود در زمان مشخصی تسمه تایم عوض شوند . این عمل درمانی پیشگیرانه جهت جلوگیری از صدمات بعدی و حاد می باشد . اما برخی از موارد این اتفاق می افتد که موتور از تایم خارج می شود زمانی که موتور از تایم خارج می شود باعث می شود به خوبی کار نکند یا اصلا خاموش می ماند . این مسئله دلایل مختلفی دارد . تسمه تایم از روی یک دنده جابه جا می شود در این حالت می بایست تسمه سفت کن چک شود . جهت نگهداری و حفظ و جلوگیری از صدمه دیدن آن می بایست مراقبت های مورد نیاز انجام شود .
در دورهای بیشتر و بحرانی نبایست در دراز مدت رانندگی کرد . در سربالایی ها می بایست از دنده سنگین استفاده کرد تا فشاری روی موتور و تسمه وارد نشود . تسمه سفت کن را همچنین نباید زیاد سفت کرد . همچنین رانندگی بدون تنش می تواند موجب شود این قطعه حفظ شود و پایین آمدن استهلاک موتور شود . در کل این قطعه با اینکه بسیار ساده می باشد اما نقش بسیار تاثیر گذاری در راه اندازی و کار موتور دارد .

بیشتر خودروهای به روز دارای تسمه تایم لاستیکی برای عمل گردش میل سوپاپ ها و واتر پمپ می باشند .

قبلا خودروها به جای اینکه از تسمه تایم استفاده کنند زنجیر را جایگزین تسمه می کردند به جز در وقت هایی که صدمات جدی به موتور وارد نشده باشد احتیاجی به سرویس ندارند ولی تسمه تایم در فاصله های زمانی مشخصی احتیاج به تعویض دارند البته تاکنون در برخی خودروها مثل مزدا 3 و ماکسیما زنجیر تایم را جایگزین جای تسمه می کنند .

اگر تسمه تایم پاره شود دو اتفاق رخ می دهد که عبارتند از 

  • اگر موتور خودرو از نوع تداخلی باشد بعد از اینکه بریده شود باعث برخورد تسمه پیستون به سوپاپ می شود و صدمات جدی را به موتور وارد می کند .
  • اگر موتور خودرو غیر تداخلی باشد زمانی که بریده شود تسمه پیستون به سوپاپ برخورد نمی کند چون این موتورها به صورتی طراحی شده اند که پیستون داخل قلمرو باز شدن سوپاپ نمی شود .


بیشتر موتور ها از نوع دسته اول هستند چون در دسته دوم طراح نمی تواند به راحتی نسبت تراکم موتور را بالا ببرد .

در  مجموع اکثر خودروسازان زمانی که باید تسمه تایم تعویض شود را هر 160000 کیلومتر مشخص و اعلام کرده اند . ولی مسئله بسیار  مهمی که برخی از افراد به آن توجه خاصی ندارند آن می باشد که رانندگی در موقعیت سخت این زمان را به نصف کاهش می دهد .

 

درباره jacyadak

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *