انواع شمع خودرو

انواع شمع خودرو

انواع شمع خودرو

اولین کاربردی که شمع دارد و بسیار مهم می باشد آتش زدن مخلوط هوا و سوخت در احتراق درونی موتور می باشد .

شمع خودرو می بایستی پالس الکتریکی با ولتاژ بالا را همراه با 25000 ولت به شکل مکرر به درون محفظه احتراق موتور  منتقل می کند . الکترودهایی که با ماندگاری زیاد هستند را از میان آن هایی که جریان الکتریکی را قادر هستند قوس دهند یا جرقه زنند تا مخلوط هوا و سوخت در سیلندر را محترق پیش بینی و تهیه کنند .

شمع خودرو تحت هر شرایطی که فشار بر آن ها وارد می شود و تحت حرارت حاد قرار می گیرند توانایی این را دارند تا چندین هزار مرتبه جرقه بزنند . کاربردی که شمع در موتور خودرو دارد به صورت همزمان با بیشتر شدن توان خروجی خودرو حادتر و سخت تر می شوند .

انواع شمع خودرو
انواع شمع خودرو

شمع چه ساختاری دارد

شمع ها به صورت کل از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که شامل موارد ذیل می شود .

  • قسمت فلزی
  • عایق چینی
  • الکترودها
  • واشرها
  • مهره سر شمع
  • پودر هوا بند

عایق بندی شمع

عایق شمع خودرو از نوعی سرامیک تشکیل شده است که در مقابل حرارت فشار و ولتاژ بسیار بالا استقامت زیادی از خود نشان می دهند . این عایق به شکلی قرار گرفته است که از پوسته صدف بیرونی توسط یک واشر نسوز داخلی و ترکیبات آب بندی به صورت کامل جدا می باشد.

این عایق علاوه بر این که الکترود مرکزی را حفظ می کند به صورت یک نگهدارنده برای الکترود همچنین می باشد و جریان الکتریسیته ناچار می باشد که تنها از درون الکترود عبور کند .

عایق می بایستی در برابر حرارت بسیاری – خنک شدن و لرزش مقاوم داشته باشد . بخش فوقانی عایق که به صورت همیشگی تحت گرد و خاک می باشد می بایستی به صورت مداوم تمیز باشد تا از هدر رفتن الکتریسیته جلوگیری کند .

الکترود

شمع ها از دو الکترود میانی که مثبت می باشد و کناری که منفی است برخوردار هستند که به بدنه آن متصل هستند . الکترود میانی در بین عایق سرامیکی وجود دارد و در برابر فشار زیاد تا 40 اتمسفر و حرارت بالا تا 2000 درجه سانتی گراد استقامت از خود نشان می دهد . الکترودی که کناری می باشد به پوسته فلزی چسبیده و با الکترود میانی دارای فاصله هوایی می باشد که فاصله دهانه شمع نام دارد . اولین عاملی که باعث جرقه زنی می شود فاصله ای است که میان دو الکترود شمع می باشد . این فاصله می بایستی برطبق خصوصیات موتور باشد اگر فاصله دو الکترود ناچیز باشد جرقه ضعیف می شود و سبب می شود موتور به خوبی کار نکند و موتور روشن نشود.

اگر فاصله دو الکترود بسیار زیاد باشد موتور در دورهای کم به صورت صحیح کار می کند اما در دورهای زیاد یا دارای بار به کوئل فشار زیادی وارد می شود و سبب می شود موتور روشن نشود و یا به خوبی کار نکند .

سطح الکترودها در بخشی که روبروی هم قرار می گیرند  می بایستی به صورت کامل باهم موازی باشند و به صورت چهار گوش باشند به این شکل جرقه از دهانه شمع آسان تر انجام می شود .

شرکت بازرگانی سوئیچ شعبه مرکزی لوازم یدکی جک می تواند در این خصوص کمک شایانی به افراد کند و اطلاعات کافی را در اختیار آن ها قرار دهد . توصیه می شود تمامی قطعات لوازم یدکی خودروهای جک را از شعبات مرکزی و مجاز این نمایندگی خریداری کنید . همچنین شما می تواند با شماره های 021-33933420- و 021-33960523 تماس حاصل نمائید .

شمع خودرو چه انواعی دارد

شمع سوپر

شمع مقاومتی یا رزیستور

شمع هایی که داای سه الکترود هستند

شمع با الکترود پلاتین

شمع ها دارای چه ویژگی های فنی هستند

مصرف را می کاهد

جرقه دقیق و مطمئن در زمان استارت زدن مخصوصا در هوای سرد

عملکرد مناسب موتور به علت دارا بودن الکترود بین مسی خیلی رسانا در موقعیت های آب و هوایی که تفاوت زیادی دارد .

دارای طراحی منحصر به فردی که جهت سوزاندن ذراتی که باتقی مانده اند و جلوگیری از جرم گرفتن دهانه شمع

احتراق سوخت

صرفه جویی

دوام بیشتر

کاهش آلودگی هوا

 

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *