تعویض روغن موتور

تعویض روغن موتور

تعویض روغن موتور

روغن موتور از هنگامی که موتور شروع به کار می کند در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی و آب سوخت قرار می گیرد . به همین خاطر روغن موتور از همین زمان شروع به آلوده شدن خود و از دست دادن کیفیت خود می کند  .

از سمتی دیگر هم مواد افزودنی آن به تدریج  استفاده می شود . مثلا مواد افزودنی که پاک کننده ظرفیت معینی برای جذب و معلق نگه داشتن ذرات دارد .

تعویض روغن موتور
تعویض روغن موتور

زمان مناسب تعویض روغن موتور

برخی بر  این باورند که با سیاه شدن روغن موتور حتما باید  روغن موتور خودرو را تعویض کنند .  در یک موتور سالم زود سیاه شدن روغن به دلیلی خاصیت پاک کنندگی روغن موتور می باشد . یعنی روغن موتور دود حاصل از سوخت خود را به صورت معلق نگه می دارد و به همین دلیل سیاه می شود و این امر امر بسیار طبیعی می باشد .

اتفاقا باید گفت وقت روغن موتور زمانی که سیاه باشد باید نگران این موضوع بود . زیرا روغن موتور به قدر کافی قادر نخواهد بود که مواد زاند را جذب و دوده ها را به حالت  معلق نگه دارد .

دلایلی تاثیر گذار در زمان کارکرد تعویض روغن موتور :

  • موقعیت کار دستگاه و موتور
  • کیفیت مکانیکی موتور
  • کیفیت روغن موتور و اندازه سوخت مصرفی
  • کیفیت فیلترهای هوا و روغن
  • نوع و مدل خودرو

نوع  و کیفیت سوخت چه نقشی در تعویض روغن موتور دارد

سربی که در بنزین موجود می باشد برای بهسوزی بهتری به بنزین اضافه می وشد بعد از رود به روغن بتعث اکسد شدن سریع تر روغن می شود .

بنزین با اکتان پایین به خاطر عدم اتراق کامل بعث اضافه کردن دوده بیشتر به رو عن می وشد . وجود بنزین های سوپر نیز تا حدوی این مورد را کم می کند .

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *